BAHASA JAWA
KELAS IX
I. Pilihen salah siji wangsulan
kang kokanggep bener, kanthi nyorek (X) ana ing wangsulan kang kokanggep bener!
1. Pawarta
kang ditujokake kanggo umum, kang surasane menehi pangreten tumrap sawijining
prastawa diarani ….
a. Layang
d. selebaran
b. wara-wara
e. sedhahan
c. majalah
2. Wara-wara
kang surasane bela sungkawa diarani ….
a. Brosur
d. iklan
b. Majalah
e. sayembara
c. Lelayu
3. Wara-wara
kang surasane nawakake sawijining barang utawa papan diarani ….
a. Brosur
d. iklan
b. Majalah
e. sayembara
c. Lelayu
4. Wara-wara
kang surasane andon kewasisan, cangkriman utawa pitakonan diarani …
a. Brosur
d.
iklan
b. Majalah
e. sayembara
c. Lelayu
5. Perangan
kang kudu ana ing sajroning panulise wara-wara kajaba …
a. titi
mangsa
d. purwaka basa
b. peprenahan
e. satata
basa
c. surasa basa
Diajari korupsi
Sawijining dina, Glendhoh mertamu ing omahe Klithuk, kanca lawas
jaman isih sekolah SMA mbiyen. Pawakane Klithuk isih ajeg kuru kaya ndek jaman
mbiyen. Glendhoh dhewe saiki lemu ginuk-ginuk, tandane wus nemoni sukses ing
gaweane.
Glendhoh : Piye kabarmu Thuk?
Klithuk : Ya isih ngena-ngene wae Ndhoh. Kaya sing mbok sawang
iki.
Glendhoh : Lha piye ta? Mbok leh mu nyambut gawe sing tenanan,
ben isoh entuk dhuwit akeh.
Klithuk : Jan-jano nyambut gaweku ya wus tenanan. Nanging tetep
wae, uripku ajeg ngene. Ora tau cukup. Bojoku ya sambate ngayawara saben
dinane.
Glendhoh : Jaman saiki manawa nyambut gawe becik, kuwi ora
mungkin bisa nyukupi butuhe omah.
Klithuk : Piye karepmu? Aku durung mudheng.
Glendhoh : Ngene. Tak kandani ya? Contone aku wae. Gaweanku iki
gawean cilik-cilikan ing kantor. Nanging piye carane supaya aku bisa entuk
dhuwit saliyane blanjanku saben sasi. Mula kuwi, uripku sakulawarga sarwa
kecukupan.
Klithuk : Lha piye carane? Mbok aku diajari supaya uripku ya
mundhak apik tinimbang saiki. Aku njagakake blanjan sasen saka bos-ku ya ora
sepiraa.
Glendhoh : Carane gampang banget. Korupsi. Njajala korupsi,
sithik sithik wae. Sing cilikan wae supaya ora konangan.
Klithuk : Korupsi?? Tenanan kuwi?
Glendhoh : Lha iya! Kaya sing ing tipi-tipi kae lho. Wong-wong
dhuwuran padha korupsi tur gedhen kabeh. Nek aku, cilikan wae sing penting bisa
kanggo nutup butuhe omah. Ayo, kowe mesthi ya bisa. Elingana anak-bojomu sing
saben dina mangane kurang-kurang.
Klithuk : Mengko dhisik Ndhoh. Sajane aku ya mathuk karo usulmu
kuwi. Nanging kayane aku iki ora bakal bisa korupsi ing gaweanku.
Glendhoh : Lha ngapa? Pengawasane ketat po?
Klithuk : Ora babagan kuwi. Aku iki kerjane melu wong, jasa
sedot tinja. Lha sing ameh tak korupsi kuwi apa?? Saben dina mubeng
nguplek-uplek tinja.
Glendhoh : ??????!!!!!
6. Paraga
kang saiki wis dadi lemu ginuk-ginuk ing crita Diajari korupsi yaiku
…
a. Klithuk
d. Bawana
b. Eri
e. Hayu
c. Glendhoh
7. Wos
surasane crita Diajari korupsi iku yaiku …
a. Klithuk
uripe rekasa
d.
Klithuk uripe kepenak
b. Glendhoh
ngajari korupsi e. Klithuk ngajari
korupsi
c. Glendhoh
uripe rekasa
8. Apa
sesambungan antarane Klithuk lan Glendhoh ing critab Diajari korupsi iku?
…
a. sedulur
d. kanca lawas SMA
b. wong
tuwane isih sedulur
e. tangga desa
c. kanca
kantor
9. Crita
kang surasane fakta kang surasane riwayat hidupe uwong kang ditulis dhewe
sinebut …
a. Otobiografi
d. Crita
Sambung
b. Cerkak e.
Crita Gambar
c. Novel
10. Crita
bisa awujud fakta uga bisa awujud fiksi utawa mung gawe-gawe. Crita kang
surasane wujude crita kang critane sinambung sinebut …
a. Otobiografi
d. Crita Sambung
b. Cerkak
e. Crita Gambar
c. Novel
SUMIMPEN ING POJOK ATI
Dening
: Tatiek Kalingga
Kanthi ati kang krasa rinujit,
Kepengin ndak rakit gurit,
Sanajan krasa perih lan sakit,
Nyangga panandhang kang kudu dilampahi.
Nggoleki apa maknane saripati,
Yen ing kanyatan tansah tumindak nglarani,
Alam krasa panas bumi uga nangis,
Lan amarah tan bisa diendhani,
Nanging aku yakin isih ana sunar suci,
Sih katresnan, rasa tentrem kang sumimpen
Ing
pojok ati
Uga rasa tulus lan luhuring budi pekerti.
Donga ing tengahing ratri, muga dadi tamba
jampi urip iki,
Tanpa kendhat nyuwun berkahing Gusti
11. Kang dikarepake Kanthi ati kang krasa rinujit yaiku …
a. Ati
kang bungah
d.
Ati kang kelara-lara
b. Rasa
kang
mantep
e. Ati kang kelegan
c. Ati
kang serakah
12. Wos
surasane paragraf kapisan yaiku …
a. Gegambaran
ati kang kelara-lara
b. Ngerteni
kahanan kang endah
c. Tumindak
kang nalisir
d.
Donga marang Gusti
c. Ora
bisa kecukupan
13. Wos surasane paragraf kapindho yaiku …
a. Gegambaran
ati kang kelara-lara
b.
Ngerteni kahanan kang endah
c. Tumindak
kang nalisir
d. Donga
marang Gusti
e. Ora
bisa kecukupan
14. Tegese tembung ratri ing ukara Donga ing tengahing
ratri, muga dadi tamba jampi urip ikiyaiku …
a. esuk
d.
surup
b. awan
e. bengi
c. sore
15. Saora-orane ana patang kegiyatan kang kudu ditindakake sadurunge pawongan
iku arep maca geguritan. Kegiyatan kang kudu ditindakake yaiku kaya ing ngisor
iki, kajaba …
a. analisis
situasi
d.
gegladhen
b. milih
geguritan
e. manut kang nglatih
c. ngonceki
(ndhudhah) geguritan
16. Aku
sakluwarga nalika lelungan menyang Yogja bingung, amarga papan dunung alamat
sing bakal diparani durung ngerti, mula ing ndalan aku takon marang wong kang
ngreti papan iku. Basa kang prayoga dienggo nalika takon alamat menyang wong
liya yaiku…
a. Krama
d. Ngoko lugu
b. Krama
alus
e. Ngoko alus
c. Krama
andhap
17. Mas,
sampeyan benjing diutus bapak dhateng Solo. Basa kang digunakake yaiku…
a. Krama
d. Ngoko lugu
b. Krama
Alus
e. Ngoko Alus
c. Krama
Andhap
18. Wektu
nggone Pakdhe kagungan kersa, sampeyan apa ora ngerti? Basa kang digunakake
yaiku…
a. Krama d.
Ngoko lugu
b. Krama
alus e.
Ngoko alus
c. Krama
andhap
19. Le,
aku sesuk terna menyang Puskesmas, amarga sesuk wayahe kontrol. Basa kang
digunakake yaiku…
a. Krama
d. Ngoko lugu
b. Krama
Alus
e. Ngoko Alus
c. Krama
Andhap
20. Aku
duwe niyat, yen ing kelas sepuluh iki kudu bisa antuk prestasi kang nyenengake
bapak lan ibu. Pratelan iku nggunakake basa …
a. Krama
d. Ngoko lugu
b. Krama
Alus e.
Ngoko Alus
c. Krama
Andhap
21. Dina
iki penjenengan arep tindak ngendi, Mas? Yen ora ana acara aku arep nyuwun
tulung. Basa kang digunakake yaiku …
a. Krama
d. Ngoko lugu
b. Krama
Alus
e.
Ngoko Alus
c. Krama
Andhap
22. Mangsa
rendheng wus tumiba, mula saka iku awake dhewe kudu bisa njaga kewarasane
dhewe-dhewe. Basa kang digunakake yaiku …
a. Krama d.
Ngoko lugu
b. Krama
Alus
e.
Ngoko Alus
c. Krama
Andhap
23. Suwe
banget aku ora ketemu karo kancaku sing jenenge Baruna. Dheweke iku biyen
kancaku saklas. Sawise padha lulus nganti tekan wis padha duwe anake, sepisan
wae aku durung ketemu. Basa kang trep digunakake lamun aku ketemu karo Baruna
yaiku …
a. Krama d.
Ngoko lugu
b. Krama
Alus
e. Ngoko Alus
c. Krama
Andhap
24. “Ibuk,
tindak dhateng toko badhe …. menapa? Kok boten nimbali kula mawon, janipun kula
ugi badhe …. Buku tulis kangge cathetan.” Tembung kang bener kanggo ngisi
ceceg-ceceg kasebut yaiku ....
a. mundhut,
mundhut
d. mundhut, tuku
b. tumbas,
tumbas
e. tumbas, mundhut
c. mundhut,
tumbas
25. “Mas,
kula dipundhawuhi Bapak, sampeyan dipundhawuhi …. rumiyin, sabab Bapak kala wau
sampun …. wonten kantor.” Tembung kang bener kanggo ngisi ceceg-ceceg kasebut
yaiku ….
a. dhahar,
dhahar
d.
maem, dhahar
b. nedhi,
nedhi
e. dhahar, maem
c. nedhi,
dhahar
26. Tempe iku, panganan tradihisional kang
wus kondhang cocok banget karo ilate bangsa Indonesia.
Kabukten prasasat meh saindhenging tlatah Indonesia ana bae warga kang
gawe panganan saka kedhele iki. Tumrapewong Jawa, mangan sega
yen lawuhe tanpa ana tempene kaya-kaya olehe mangan isih durung
genep. Sakatempe bisa dadi panganan warna-warni, kayata: kering
tempe, kripik tempe, tempe penyet, tempe bacem,mendhoan, brengkes
tempe, lan sapanunggalane.Gagasan pokok punggelan wacan ing dhuwur yaiku
………
a.Tempe iku cocok karo ilate bangsa Indonesia
b.Tempe iku pangan tradhisional
c.Tempe iku wis dikenal karo bangsa Indonesia
d.Macem
utawa jenise tempe
27.Saka
tempet bisa dadi panganan kang maneka warna bisa kasebut ana ing ngisor iki
kajaba………
a.Kripik tempe
b.Kering tempe
c.Tempe bacem
d.Tempe gembuk
28. Minurut penelitian,
tempe kang digawe saka kedhele garing gizine dhuwur.
Kedhele garing minangka bahantempe ngandhut kalori 361; protein 30,2;
lemak 18,1; karbohidrat 34,8; kalsium 227; fosfor 585; besi 80,
lanliya-liyane. Mula sanajan tempet regane murah, nanging penting banget
kanggone kasarasan. Malah ingInggris pasien kang lagi nendakake operasi
diprayogakake mangan tempe supaya kasarasan lan kekuatanecepet pulih.Sing
ora kalebu gagasan ukara ing dhuwur yaiku ………
a.Tempe digawe saka kedhele
b.Kedhele garing minangka
bahan
tempe kinandhut kalori,protein ,lemak,
karbohidrat, kalsium,
fosfor, besi.
c.Tempe murah reganed.Jenise
kedhele sing digawe tempe
yaiku kedhele markonah lan kedhele lokal
29.Kang dadi simpulane pada
(paragraf) soal no. 3 yaiku ………
a.Tempe murah regane
b.Tempe digawe saka kedhele kang duweni gizi dhuwur tur
murah regane
c.Kedhele iku dibutuhake karo kesehatane awak
d.Kanthi mangan tempe bisa njaga
kuwarasan
30.“ Kesarasan iku
gedhe banget paedhae tumrap manungsa, bebasane bondho kang ora
kena ngukur regane.Duwea dhuwit kang akeh, mas-masan kang tanpa
kena dietung. Malah montor mabur pisan, nanging yenawake lara-laraen kabeh
mau ora ana tegese.Mula saka iku ayo padha njaga bab kasarasan iku.
Carane werna-werna bisa kanthi memangan kang ngandhutgizi kang mupangati
tumrap peranganing awak, kudu tansah resikan, aja nganti crobo, lan olah
raga kangcukup………”Adhedhasar wacan ing dhuwur kasarasan bisa dijaga sarana ………
a.Mangan kang akeh tansah resikan lan ora
crobo
b.Mangan kang ngandhut gizic.Mangan
kang enak,
njaga karesikan lan ora crobod.Mangan
kang ngandhut gizi,
tansah resikan lan ora crobo
0 komentar:
Posting Komentar